Mette Reissmann: Sommerluk og få råd til mere

(fra kampagnen 2013)

Varme er for de fleste familier en stor post på budgettet og samtidigt et sted, hvor det er forholdsvis let at spare mange penge. Forbrugerekspert Mette Reissmann anbefaler alle at skaffe sig lidt luft i budgettet ved at sommerlukke for deres fjernvarmeanlæg. Samtidig er der en stor miljøgevinst at hente.

Reismann 00

Reismann 01

 

Sommerluk.dk-kampagnen fra HOFOR, Energitjenesten og 10:10 er kommet godt fra land, og mange familier har taget budskabet til sig om at få lukket rigtigt for deres fjernvarmeanlæg, når de sommerlige temperaturer melder sig. Ved et drej på sommerventilen på fjernvarmeanlægget kan familier nemlig spare rigtig mange penge på varmeregningen, samtidig med at de sparer klimaet for en stor mængde CO2.

”Varme er typisk en af de store poster på familiernes budget, så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at sætte ind, hvis man har brug for at skaffe sig lidt luft i privatøkonomien. Mange familier vil kunne spare op mod et par tusind kroner om året ved lidt mere omtanke og et brud med de dårlige vaner. Og uanset om man har brug for at spare eller ej, så er det jo altså tosset at lade fjernvarmeanlægget buldre løs hele sommeren”, siger folketingsmedlem for Socialdemokraterne og ekspert i forbrugerøkonomi Mette Reissmann.

Vanerne er fjenden

Vi kan typisk opnå mange besparelser i vores husholdningsbudget, hvis vi får taget fat om vores dårlige vaner og får arbejdet med at give os selv en mere hensigtsmæssig adfærd i vores egne hjem. Mette Reissmann forklarer, at det blandt andet handler om noget så simpelt som at lukke for vandhanen, mens vi børster tænder, slukke lyset når vi forlader et rum, og få skruet ned for varmen, hvis vi f.eks. tager på ferie – og så ikke mindst at lukke rigtigt for varmen, når vejret i løbet af foråret tillader det.

”Vaner er noget, man virkelig skal arbejde med. Især i husstande med børn for det er vigtigt, at vi får givet nogle gode vaner videre til de næste generationer. De gode vaner tager tid at få ind på rygraden, og derfor er det godt med en kampagne som Sommerluk.dk, der bliver gentaget hvert år i maj, så vi efterhånden kan få alle med. For selv om der er tale om et nyttigt budskab, der kan give ekstra penge i pungen, så er der alligevel mange af os, der har brug for at få det gentaget flere gange”, siger Mette Reissmann, der gerne så, at skolerne underviste eleverne mere i bæredygtighed, så også børnene kunne være med til at presse deres forældre til bedre forbrugsvaner.

Andre relaterede...